Crosskart

Ja, vad är egentligen crosskart original? Jag ska här lite kort försöka beskriva vad det handlar om. Det är väl lika bra att börja från början. Om du inte förstått det redan så är crosskart en motorsport. Det var Erland Andersson som kom på idén med crosskart. Det tog ett tag innan han fick gehör för sin idé. Tre test tävlingar genomfördes 1986, och sen des har det bara rullat på. Man började köra en serie, Svenska cupen. 1992 fick man ett Riksmäster skap och 1998 fick crosskart äntligen SM status

Så nu går vi över till kartarna och de tre olika klasserna. Det finns alltså tre olika klasser. 250cc fyrtakt,(kubikcentimeter) 250cc tvåtakt och 500cc fyrtakt. I 250cc tvåtakt och 500cc klassen ska motorn härstamma från en serietillverkad crosscykel. Där är fri trimning tillåten så när som på överladdning. 250cc fyrtakt -klassen är en ungdomsklass med enhetsmotor. Där får man börja köra från och med det år man fyller 12 år. I seniorklassen (250cc tvåtakt och 500cc fyrtakt) får man börja köra från och med det år man fyller 16.

Kartarna är uppbyggda av stålrör, karossen är gjord av glasfiber eller plåt. Bakaxeln ska vara stel, det vill säga ingen differential är tillåten, och broms får endast finnas på bakhjulen (!).

Nu till hur tävlingarna går till. Tävlingarna körs på rallycross eller folkracebanor. Det förekommer även tävlingar på speedwaybanor, backtävlingar och sprintrace. Varje förare börjar med att köra tre kvalheat. I kvalen startar man i tre led med tre förare i varje. Varje förare får starta en gång från vardera led. I finalen är det fyra led. De tolv bästa förarna i varje klass går vidare till final. Den som kommer först i mål i finalen vinner.Avslutningsvis kan man säga att crosskart är en billig motorsport. Kartarna är väldigt snabba, varvtiderna är i klass med de snabbaste rallycrossbilarna. Den kraftiga skyddsburen gör kartarna mycket säkra, speciellt med tanke på kartarnas låga vikt.